Funktionell träning

Ok, on request. Mina tankar kring lördagens äventyr då ingen mindre än the one and only José Nunez besökte vårt lilla gym för att få oss att inse vad funktionell träning står för. Han inledde dagen med föreläsning och sen fick vi testa allt under 4 svettiga timmar, olika pass varje timme: Peak, Athletic, Aerobox och Flex. Allt är funktionell träning, men olika varianter för att passa olika människor.

Jag utbildades i BodyPump 2000 och fick licensen samma år. Sen har jag varit instruktör i BodyPump alla år utom 2 år då jag bodde i Jönköping och kom ifrån gymvärlden alldeles för mycket. Men sedan 2 år är jag tillbaka på banan igen och nu är det frågan om jag någonsin kommer därifrån… 🙂 I alla fall. Som BodyPump-instruktör förlitar vi oss väldigt mycket på teknik och vi har vissa hållpunkter som vi ska tala om för deltagarna. Inte längre ner än dit, stången si eller så, stanna där osv. Vi ska säga vissa saker. Det ingår i konceptet som Les Mills har tagit fram. För att undvika skador men också för att få effektiv träning och resultat. Självklart, eller hur?

Men så kom då José och började prata om att det finns inga fel rörelser, det är bara motståndet som är fel justerat i så fall. Man ska inte hålla gränser utan varje individ ska själv känna efter hur långt ner de kan göra knäböj, eller hur långt ut från kroppen de kan hålla stången osv. Han fick mig att ifrågasätta och fundera över flera av de säkerhetscues vi instruktörer rabblar på löpande band. Vem gynnar dem egentligen? Han pratade också om mycket som vi tycker är självklart när det gäller träning och varför vissa saker är så heliga? Varför ska man stå helt stilla rakt upp och ner när man kör biceps? Han fick oss att ta två olika (!) vikter i varje hand, sätta oss på en fitnessboll och dra upp benen och köra biceps samtidigt som vi skulle bibehålla stabiliteten i bålen. På så sätt tränar man ju en massa muskler på en och samma gång. Eller när man kör baksida axlar i crossen. Varför inte samtidigt göra knäböj när man drar?

Funktionell träning är komplex träning där flera leder och muskler aktiveras samtidigt. Man gör många rotationer för att stärka hela bålen och koordinationen. Man tvingas använda hjärnan, att testa sig själv, att fundera på hur man ska utföra rörelsen på bästa sätt så att man samtidigt bibehåller stabiliteten i kroppen. Superintressant verkligen och enormt effektivt. Och framför allt – roligt! Allt utgår från hur vi är skapta från början och att använda kroppen så som vi är skapade. I dagens samhälle använder vi inte längre våra kroppar så som det är tänkt och funktionell träning strävar efter att göra det under passen. Det ska dessutom locka fram leken och lusten i träningen. Träning ska ju vara roligt! Vi skrattade massor i lördags. Åt oss själva när vi trillade av fitnessbollarna och låg som skalbaggar på ryggen och sprattlade. Åt varandra för att det ibland såg så otroligt roligt ut. Fördelen med oss är ju också att vi är ett gäng som älskar allt som har med träning att göra (vi är ju inte instruktörer för inte…) och vi mesar oss inte igenom ett pass. Ska det va ska det va liksom. 🙂

Tips! Om du vill veta lite mer om det här med funktionell träning så kolla in länkarna i mitt förra inlägg här eller köp nya numret av Fitness Magazine där de har varit och testat Athletic (som alltså är deras motsvarighet till BodyPump).

För min egen del kan jag känna att det här med BodyPump ligger mig så varmt om hjärtat att där kan man inte rubba min inställning. Däremot skulle jag gärna köra funktionell träning som komplement. Tyvärr har ju mitt gym lagt de passen på tisdagar och onsdagar och då instruerar jag ju själv klasser. Vet inte om jag vill köra dubbelt… Annars får jag köra funktionell träning på egen hand för han visade oss massor av bra övningar man kan köra i gymmet.

I min hjärna har i alla fall det här med isolerad träning fått sig en liten törn och funktionell träning med sin komplexitet och enorma rörlighet har tänt en liten ny gnista i mig. Ska fundera lite på hur jag ska införliva detta i min egen träning på bästa sätt.

P.S. Mitt i lördagens enroma lyckorus kom jag på att hjälp, jag får egentligen inte göra sådant här för min kiropraktor! Och då var det ju liksom redan försent. Jag ska ju undvika rotationer, utfall osv under min justeringsperiod. Jag kan ju säga att herr T inte var så nöjd med mig när jag var där igår… Och eftersom jag misskött gymträningen fick jag heller inte tillåtelse att öka ridningen. När du sköter gymträningen och håller dig på rätt nivå – då först får du börja öka ridningen, sa han bestämt. Jaha. Nu blir det till att sköta sig exemplariskt hädanefter… 😉

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Ah, intressant.. Tack för dina reflektioner, Malin!

    Jag är ju av samma ”skola” som dig, har gått på Les Mills Bodypump-pass ett par år och är itutad allt det där som ni ledare hojtar till oss under passen, och jag har kollat snett på andra i träningslokalen och tänkt att ”hör han/hon dåligt eller? Vi ska ju inte gå längre ned än dit.. hålla överarmen stilla..” etc etc. Jag är en riktig fascist på det sättet 😉

    Men som du säger att Nunez säger, varje individ ska själv känna efter hur långt ner de kan göra knäböj osv. Och mjo, till viss del kan jag köpa det. Men jag tror det är väldigt viktigt att människan i fråga har en BRA kroppskännedom innan man släpper den lös på nåt sånt. För det är ju helt synligt uppenbart att vissa personer i träningslokalen inte har någon sådan. Kroppskännedom alltså. Och då finns det väl risk för skador!?

    Det här var mycket intressant att fundera på. Kul! 🙂

    Svara
  2. Jag håller med dig. Min första tanke var också så. Det är ju ok för de som har kroppskännedom, men en del har skrämmande dålig sådan och att släppa dem helt lösa. Hujedamej… MEN! Enligt José finns det inget som heter skadefri träning. Han tycker att det är ett måste att man själv får känna efter. Men om man kollar de övningar som ingår i funktionell träning så blir det lättare att ta till sig än för tex BodyPUmp där det är mer isolerad träning och alla ska köra i samma tempo osv. I funktionell träning kör alla var för sig, inte i takt till musiken eller ledaren. Ledaren visar övningen och pushar på, men sen är det upp till deltagaren själv att utföra övningen i sin egen takt. Alltså funkar hans idéer mkt bättre till sån träning än till BodyPump.

    Hur som helst är det en mkt intressant tanke att fundera på! 🙂 Målet måste ju vara att alla ska FÅ kroppskännedom till slut.

    Som sagt, han vände upp och ned på mina värderingar en hel del… 😀 Om du har möjlighet att lyssna på en föreläsning med honom någon gång så se till att ta chansen! Han har en enorm karisma och kunskap, den killen.

    Svara
  3. Intressant läsning! Verkligen en del nytt att ta till sig. Är ju själv Friskis och Svettis-utbildad och där är det också mycket intstruktioner för att motionärerna inte ska skada sig. Men det klart, det låter ju vettigt att var och en ska känna efter själv, men om dom inte kan det? Om dom inte inser sin begränsning?
    Här i USA verkar det vara mer kombinerade grejer i de pass som påminner om Body Pump, allt har ju andra namn här, och jag vet att jag reagerade i början på att man gjorde övningar som i min hjärna (inställd på isolerade rörelser) verkade helknäppa. Det tål att funderas på, det här med träning. Utveckling och nya rön kommer ju hela tiden så det är bara att till sig och se vad som passar en själv.
    Kul att han var så inspirerande och att du var nöjd med föreläsningen. Mindre kul kanske med kiropraktorns svar. Hoppas att det inte ställde till för mycket i ryggen.

    Trevlig helg!

    Svara
  4. Åh vad roligt och intressant och inspirerande!

    Svara
  5. Anki – ja, det kommer ju många frågor efter hans direktiv. Jag var också lite tveksam, men han vände verkligen upp och ner på mina tankar. Vissa människor lyckas ju inspirera och utmana ens tankar, och han var verkligen sådan!

    Malena – ja, det var en stor förmån att få träffa och inspireras av honom. 🙂

    Svara
  6. Hej! Härligt inspirerande blogg! Jag har också träffar Jose. Var i Portugal i april med Springtime Travel och tränade med bla honom. Helt fantastisk människa!

    Svara
  1. Mål med träningen? « *Malin*

Kommentera gärna!

  • *Malins paradis*

    "Paradise is where love dwells"
  • *Om mina foton*

    Alla bilder här på bloggen är tagna av mig om inget annat anges. De får inte användas utan min tillåtelse.
  • Skolstart! 😊👍🏻 Så är en härlig helg i huvudstaden över. En helg med kära NY-vänner och nya bekantskaper, Midnattsloppet med fotostopp, Danny Saucedo (❤️), kändisspaning, shopping, balkonghäng med bubbel, drinkar och mat på Thaibåten med tillhörande sandstrand. Och så en massa skratt och tjejprat. En helg för både själ och hjärta. Och det där med avsked är aldrig roligt, men vi ses snart igen kära @vera_levererar @camhak67 @elinaaal ❤️
#midnattsloppet #friendship En timme till start! 👍🏻 Kändisspaning. Sådant man sysslar med i Stockholm. 😄
  • *Kategorier*

  • *Malins arkiv*

  • *Admin*