Sovrum – före och efter

Renoveringen pågår för fullt här hemma. Just nu håller T på med byte av fönster i hallen, trappan och övre hallen. Sedan ska vi isolera väggarna, sätta upp nya väggar, tapetsera, måla taket, slipa golvet i övre hallen (för vi hittade ett fint trägolv under plastmattan), göra iordning trappan, lägga klinkers och golvvärme i hallen osv… Puh! Mycket att göra här hemma med andra ord.

Men en sak är vi i stort sett färdiga med: sovrummet och vår walk in closet. Vi ska byta fönster även där så småningom, men vi valde att börja med att ”bara” måla om än så länge för att kunna ha ett fungerande sovrum så att vi kunde flytta in direkt. Jag lovade ju er före- och efterbilder och här kommer några:

före sovrum

Sovrummet var målat i en, i vårt tycke, hemsk lila nyans, med en läskig bård. taket var träfärgat och inuti garderoberna var det också träfärgat och allmänt ofräscht. Golvet var ett relativt nytt laminatgolv så det valde vi att behålla, så länge i all fall.

sovrum efter

Vi var lite oense om förgvalet… Jag ville ha det ljust medans T ville ha det mörkt. Hmm… Han fick bestämma mot att jag fick välja detaljerna. Vi valde en mörkt brun fondvägg där samma bruna färg målades på bården. Vi valde en ljusare brun färg på övriga väggar så det blev rätt ljust i sovrummet ändå. Vi målade taket härligt vitt och det var grymt mycket arbete eftersom det först skulle kvistlackas, sedan grundmålas 2 gånger och därefter var vi tvungna att måla med vit färg hela 3 gånger för att få det att täcka riktigt. Puh… Men fint blev det! Sedan målade vi vitt inuti garderoberna, vit fönsterbräda samt vit ”gardinbräda”. Jag vet inte vad en sådan heter, men vi ville i alla fall kvar den, fast vit då.

sovrum detaljer

Hela huset kommer att ha en färgskala i natur/lantligt med röda och turkosa detaljer. Rött är T:s färg och turkos är min. Registreringsskylten är ett minne från hans tid i USA – Georgia on my mind. Turkos ljushållare och filt samt ett litet rött hjärta i fönstret. Vi har även bytt all el på övervåningen, vilket verkligen behövdes. Rislampan måste vi fixa till vad gäller sladdarna…

Vi är supernöjda med vårt sovrum. Det känns rofyllt och ombonat och jag sover som en stock där, vilket tillhör ovanligheterna. Någon gång i framtiden ska vi investera i en större säng eftersom vår nuvarande är 120 cm. Liiite trångt. Jag har även lite planer på att skriva något antingen på någon vägg eller på gardinbrädan, något citat eller ordspråk. Lite pyssel finns alltid att göra!

Nästa gång får ni hänga med in i vår walk in closet som är ett av mina favoritställen i huset!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Verkligen jättefint! Gillar färgerna i sovrummet, och det stora härliga fönstret.
    Vilket jobb ni gjort!

    Förresten – kornisch heter gardinstångstäckaren va’?

    Jättefint som sagt, ser fram emot bilder på er ”closet”.

    Ha en härlig kommande vecka!
    kram

    Svara
    • Fröken Anki – fönstret är helt klart det bästa med rummet! Ljuset bara flödar in. 🙂
      Heter det kornisch? Tack! Det har jag nog aldrig hört förr…
      ha en härlig vecka du också!
      Kram, kram

      Svara
  2. pyret

     /  21 september, 2009

    Hej!!
    Så fint det blev! Väldigt behagligt i färgerna. Kram

    Svara

Kommentera gärna!

  • *Malins paradis*

    "Paradise is where love dwells"
  • *Om mina foton*

    Alla bilder här på bloggen är tagna av mig om inget annat anges. De får inte användas utan min tillåtelse.
  • Nu är det dags! Hej då köket! Vattnet är avstängt, skåpen tomma och i kväll flyttar vi ut matbordet och börjar riva. I helgen är det jobba, jobba, jobba som gäller. 💪🏻
Hej då grönt kakel, dörrar som inte går att stänga, trasiga luckor, gammalt plastgolv! Och välkommen vårt nya fina kök! 😍 My god som jag längtar efter lådor som man faktiskt får plats med saker i. Att kunna lägga en ballongvisp i en låda utan att lådan då fastnar. Eller att slippa ställa grytor på snedden. Eller helt enkelt bara att kunna STÄNGA skåpsluckorna. 👍🏻
#hejdåköket En promenad runt byn på isbelagda gator och minusgrader. Och nu börjar isen krypa fram och lägga sitt täcke över sjön. ❄️ Jag tog en pw runt byn och runt Kyrksjön. Så fantastiskt vackert när sjön ligger spegelblank och man nästan inte ser vad som är sjö och vad som är himmel. Och från andra sidan sjön tronade kyrkan och klockstapeln så vackert. ❤️
#fiftyshadesof_nature Svåra beslut framför oss. Ska Embla gå på IES eller inte? 🤷🏼‍♀️
Efter att ha varit på Öppet hus där i dag känner jag mig mer förvirrad än innan.
Ja? Nej?
  • *Kategorier*

  • *Malins arkiv*

  • *Admin*