Axelträning

Jag fick en fråga om tips för träning av axlar. Det är något man lätt kan göra hemma, antingen med hjälp av hantlar eller helt enkelt genom att hålla något som liknar hantlar i händerna. Fyll små PET-flaskor med vatten och använd som hantlar. Var kreativ – det finns säkert en hel del hemma du kan använda i stället för hantlar och skivstång.

Just axlarna är ett område som främst kvinnor behöver stärka. Vi har ofta problem med axlarna och det blir inte direkt bättre av att sitta framför datorn på jobbet. Gör man många tunga lyft på jobbet bör man också träna axlarna. Många tjejer är så otroligt rädda för att bygga muskler och många tror felaktigt att de kommer att se ut som bodybuilders om de börjar styrketräna. Man måste lägga på mycket tunga vikter för att kunna bygga sådana muskler, så det är inget man behöver oroa sig för… Vältränade axlar ger också en bra hållning, och en bra hållning är oerhört viktigt för att ha en sund kropp!

Så! Se till att träna dina axlar nu då! Här är en video från Stadium som visar en axelövning. De har fler bra, informativa videos med axelövningar så kolla igenom alla först för att kunna sätta ihop ett program. De är jädrigt torra och tråkiga videos, men som sagt informativa.

Se också till att stretcha ordentligt efteråt. Jag hittar inga bra videos om detta, tyvärr. Jag kanske borde göra lite egna videos och visa träning och stretching för er? 😉

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Jag började med ashtangayoga för 1½ år sedan, och märker att det gör gott åt axlarna (som åt så mycket annat). Någon rädsla för att bli allt för muskulös över axelpartiet har jag inte känt av, däremot brukar jag ibland bli lite rädd för att jag kommer att utveckla tjurnacke, eftersom jag så ofta har träningsvärk i nackens muskler…

    Måste ju passa på att sjunga ashtangayogans lov lite extra – igår tog jag vårens första cykeltur efter nästan tre månaders vinteruppehåll. Och precis som förra våren kunde jag konstatera att det inte alls kändes så tungt som vårens första cykeltur alltid brukade kännas förr. Vete sjutton hur det går till, men tydligen håller ashtangayoga en gång i veckan mina cykelmuskler och min grundkondition i någorlunda trim. Det är då sannerligen inte det första man tänker på när man tänker på yoga.

    Svara
    • Ja, tjurnacke vill man inte ha… Men som sagt, det krävs rätt mycket för att man ska bli som en bodybuilder. Och – hellre fasta, lite väl stora, muskler än daller, i mitt tycke.

      Yoga är toppen! Jag är inte så duktig på de olika sorterna, men yoga i allmänhet innebär ju en kroppskontroll som är helt outstanding. Samt att man måse fokusera på här och nu, något många skulle behöva. Det var länge sen jag var på yoga nu, men jag säger hela tiden att jag måste börja… Den är bara på så dumma tider och dagar på mitt gym…

      Svara
  2. kajakrille

     /  1 april, 2010

    Bra tips!

    Svara

Kommentera gärna!

  • *Malins paradis*

    "Paradise is where love dwells"
  • *Om mina foton*

    Alla bilder här på bloggen är tagna av mig om inget annat anges. De får inte användas utan min tillåtelse.
  • Skolstart! 😊👍🏻 Så är en härlig helg i huvudstaden över. En helg med kära NY-vänner och nya bekantskaper, Midnattsloppet med fotostopp, Danny Saucedo (❤️), kändisspaning, shopping, balkonghäng med bubbel, drinkar och mat på Thaibåten med tillhörande sandstrand. Och så en massa skratt och tjejprat. En helg för både själ och hjärta. Och det där med avsked är aldrig roligt, men vi ses snart igen kära @vera_levererar @camhak67 @elinaaal ❤️
#midnattsloppet #friendship En timme till start! 👍🏻 Kändisspaning. Sådant man sysslar med i Stockholm. 😄
  • *Kategorier*

  • *Malins arkiv*

  • *Admin*