Träna magen, del 6

Den här övningen är rätt ny för mig och jag blev förvånad över hur bra och effektiv den kändes. Jag hittade den i den här  boken och har kommit att gilla den mer och mer.

Den här gången får ni två videos eftersom jag inte hittar någon som är 100% bra och tillräckligt informativ. Plus att de visar övningen på två olika sätt och därmed får ni egentligen två övningar i en. Övningen påminner om plankan och kan sägas vara en variant av den. I den första videon visas övningen utan boll och i den andra visas den på en gymboll. Jag gör dock inte riktigt övningen som hon gör på första videon. Hon visar den på armbågarna, men jag föredrar att göra den på händerna.

Jag ställer mig som om jag skulle göra armhävningar: på tå (tätt ihop) och på händer. Händerna strax utanför axlarna, stark mellan skulderbladen, rak som en planka. Spänn hela kroppen och särskilt då magen, lyft rumpa och bål mot taket så att du kommer i ”pik”-position. Din kropp ska forma ett V och jag får alltså ett större V än hon i första videon. Hon i andra videon får ett stort V, men hon gör övningen på boll, vilket man alltså inte behöver (om man inte har en boll). Spänn magen och håll kvar några sekunder. Gå tillbaka till startpostionen och upprepa. Vill man göra den lite svårare gör man en armhävning när man kommer ner. Snacka om funktionell träning här! 

Här visas övningen med boll. Det är ytterligare en övning med, plus lite annat. Jag kan rekommendera att kolla upp även andra videoklipp av den här tjejen! Hon har en massa informativt material utlagt och är ett energiknippe utan dess like. Vill du veta mer om hälsa och träning ska du alltså kolla in hennes övriga klipp!

Vill man använda bollen kan man också variera övningen. Utgå från startpositionen men dra nu i stället knäna mot magen så att bollen följer med. Ovansidan av fötterna och underbenen ligger alltså mot bollen. Sedan trycker du tillbaka bollen och kommer tillbaka till startposition. Upprepa. Riktigt jobbigt och riktigt effektivt!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera gärna!

  • *Malins paradis*

    "Paradise is where love dwells"
  • *Om mina foton*

    Alla bilder här på bloggen är tagna av mig om inget annat anges. De får inte användas utan min tillåtelse.
  • Skolstart! 😊👍🏻 Så är en härlig helg i huvudstaden över. En helg med kära NY-vänner och nya bekantskaper, Midnattsloppet med fotostopp, Danny Saucedo (❤️), kändisspaning, shopping, balkonghäng med bubbel, drinkar och mat på Thaibåten med tillhörande sandstrand. Och så en massa skratt och tjejprat. En helg för både själ och hjärta. Och det där med avsked är aldrig roligt, men vi ses snart igen kära @vera_levererar @camhak67 @elinaaal ❤️
#midnattsloppet #friendship En timme till start! 👍🏻 Kändisspaning. Sådant man sysslar med i Stockholm. 😄
  • *Kategorier*

  • *Malins arkiv*

  • *Admin*