Blå små knän

Det gäller att ha tungan rätt i mun och siktet inställt! Sedan är det bara full fart framåt som gäller.

Det här med att stå upp är grejen. Verkligen grejen, tycker Mini! Hela, hela tiden ska det testas att stås mot nya ställen. Mest på knän blir det, men hon sätter i ena foten för att testa om det kanske går att stå helt upp. När det inte riktigt funkar att komma upp på fötter ropar hon mamma, mamma och vill att jag ska ställa henne upp så att hon kan stå där och luta sig mot vad det nu är hon har bestämt sig för att hänga mot. Det blir mycket sittande på golvet för mamman just nu, bakom Mini när hon står där och hänger. För lite läskigt är det ju när hon står där och vinglar och ibland blir lite övermodig och tror att hon kan vända och vrida på sig som hon vill. Så där blir jag sittande som ett vakande stöd, så länge som hon tycker att just det där stället är roligt (och det kan bli rätt länge…).

Och när hon inte står på knän eller fötter kryper hon. Tekniken är fortfarande att dra sig fram med händerna, men numera tar hon även hjälp av höger knä som hon får fram åt sidan en liten bit. Fort går det! Och över alla hinder. Det är jättekul att t.ex. krypa över mamman. Det är lite småläskigt när man ska ta sig nerför, när man t.ex. har krupit över mammans ben. Då kommer först överkroppen ner mot golvet och sedan väger hon lite försiktigt innan underkroppen kommer efter. Lite klumpigt, men det går!

Allt krypande och knästående har gett henne små blåmärken på knäna. Inte undra på med tanke på all tid hon tillbringar på dem. Eller med den farten. Hon verkar inte märka av dem själv, men mamman pussar gärna lite tröstande på de där små blåmärkena.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Åh vad roligt det ändå låter. Här är det på gång också. Gå omkring, och stå vid olika ställen för att undersöka dem! Med någon bakom förstås. Läskigt med den där modigheten som inte riktigt överensstämmer med vad de egentligen klarar av. Men kul är det. Nu får jag ta över som den vakande bakom. Farmor åkte hem idag! 🙂

    Jättesöt bild på Mini. Så stor hon blivit! Roligt att hon säger mamma riktat till dig också. Här väntar vi ännu på det. Han säger mamamamama…. Men jag vet inte om han riktigt förstått att jag är just mamma. 🙂

    Kram

    Svara
    • Det är först när man får barn som man inser vilken hönsmamma man är… 🙂 Jag vill också gärna hålla en skyddande hand är hon häver sig upp eller när hon sitter t.ex. Puh. Hjärtat är i halsgropen ibland! Men samtidigt måste de ju få testa och faktiskt också ramla ibland så de lär sig. Men oj vad svårt det är att lita på deras förmåga. Det är så vingligt ibland och som du säger är de lite övermodiga ibland.

      Det är superkul att få höra ”mamma, mamma” så riktat! Det har jag längtat så efter. Men det blir ju ofta även mamamamamamama i långa ramsor. Riktat blir det mer när hon t.ex. vill bli upplockad, när hon får syn på mig, när hon verkligen vill ha min uppmärksamhet. Tjejer brukar visst vara lite tidigare än killar med att prata (har jag hört), men de kommer ju ifatt sen. 😀

      Kram, kram

      Svara

Kommentera gärna!

  • *Malins paradis*

    "Paradise is where love dwells"
  • *Om mina foton*

    Alla bilder här på bloggen är tagna av mig om inget annat anges. De får inte användas utan min tillåtelse.
  • Nu är det dags! Hej då köket! Vattnet är avstängt, skåpen tomma och i kväll flyttar vi ut matbordet och börjar riva. I helgen är det jobba, jobba, jobba som gäller. 💪🏻
Hej då grönt kakel, dörrar som inte går att stänga, trasiga luckor, gammalt plastgolv! Och välkommen vårt nya fina kök! 😍 My god som jag längtar efter lådor som man faktiskt får plats med saker i. Att kunna lägga en ballongvisp i en låda utan att lådan då fastnar. Eller att slippa ställa grytor på snedden. Eller helt enkelt bara att kunna STÄNGA skåpsluckorna. 👍🏻
#hejdåköket En promenad runt byn på isbelagda gator och minusgrader. Och nu börjar isen krypa fram och lägga sitt täcke över sjön. ❄️ Jag tog en pw runt byn och runt Kyrksjön. Så fantastiskt vackert när sjön ligger spegelblank och man nästan inte ser vad som är sjö och vad som är himmel. Och från andra sidan sjön tronade kyrkan och klockstapeln så vackert. ❤️
#fiftyshadesof_nature Svåra beslut framför oss. Ska Embla gå på IES eller inte? 🤷🏼‍♀️
Efter att ha varit på Öppet hus där i dag känner jag mig mer förvirrad än innan.
Ja? Nej?
  • *Kategorier*

  • *Malins arkiv*

  • *Admin*