Att ge komplimanger

I dag hade vi familjen samlad här hemma hos oss på julfika. Det är en tradition som T och jag håller på att skapa, att samla våra familjer tillsammans på lite glögg och fika strax innan jul. Mysigt, och extra roligt för Mini så klart att få den här traditionen. Träffa hela sin familj, sina kusiner.

Just nu är jag inne i någon slags usch-vad-fult-allt-är-här-hemma. Jag går och plockar och flyttar om grejer, gör arrangemang som jag sedan suckar missnöjt åt och förpassar bort, svär åt våra fula möbler som jag skulle vilja kasta ut och byta mot nya, rynkar på näsan åt orenoverade rum, skakar nekande på huvudet åt redan renoverade rum som jag inte är nöjd med. Inget duger. Allt blir bara en enda stor suck och missnöje. T försöker säga att mitt missnöje säkert beror på att vi har det lite rörigt nu p.g.a. Mini och anpassningar som har fått göras. Leksaker som hela tiden dras fram och plockas tillbaka, lekfilten mitt i vardagsrummet, kuddar som döljer spännande sladdar, inredningsdetaljer som har måst flyttas ur pilla-på-höjd. Det blir inte 100% när man måste anpassa och kompromissa.

Och det kanske är så. Tillfälligt inredningskaos.

Men glad blir man då när andra påpekar motsatsen. När våra fina gäster i dag säger att de tycker att vi har fått det så fint. Att de gillar våra vita väggar och färgstarka inredning som kontrast. Att de tycker att vi har gjort i ordning så fint i vardagsrummet med fina ljuarrangemang. Att de tycker mina julkransar är fina. Att de ser det som är fint och ger komplimanger för det. Att de ger osskomplimanger för vårt hem när jag behöver det som mest. Öppnar mina ögon och få mig att inse att så himla fult är här nog ändå inte.

Tänk vad fint det där med komplimanger är. Att kunna glädja någon annan med en liten kommentar. Små ord som ger stor värme. Det behövs så lite för att kunna göra någon glad.

Så i kväll när jag går och lägger mig och tänker över vad jag är tacksam för ska jag inkludera min fina familj (hela den stora) och vårt fina hem.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera gärna!

  • *Malins paradis*

    "Paradise is where love dwells"
  • *Om mina foton*

    Alla bilder här på bloggen är tagna av mig om inget annat anges. De får inte användas utan min tillåtelse.
  • Skolstart! 😊👍🏻 Så är en härlig helg i huvudstaden över. En helg med kära NY-vänner och nya bekantskaper, Midnattsloppet med fotostopp, Danny Saucedo (❤️), kändisspaning, shopping, balkonghäng med bubbel, drinkar och mat på Thaibåten med tillhörande sandstrand. Och så en massa skratt och tjejprat. En helg för både själ och hjärta. Och det där med avsked är aldrig roligt, men vi ses snart igen kära @vera_levererar @camhak67 @elinaaal ❤️
#midnattsloppet #friendship En timme till start! 👍🏻 Kändisspaning. Sådant man sysslar med i Stockholm. 😄
  • *Kategorier*

  • *Malins arkiv*

  • *Admin*