Varde sömn!

Och så blev det en hel, underbar, ostörd, behövande nattsömn. Eller? Nähä.

Vad gör man när hon inte vill sova? Hon somnar utan problem på kvällen, men sedan vaknar hon en massa gånger under natten. Numera tycker vi att det är en bra natt om hon ”bara” vaknar tre gånger. Vissa nätter får vi sova kanske 20 minuter i taget. Man hinner inte komma ner så mycket i någon djupsömn då.

Jag känner att min egen sömn har blivit helt rubbad. Jag kan vara hur trött som helst utan att kunna somna. Det är ju ändå ingen idé att somna eftersom jag snart kommer att bli väckt och måste upp och vagga Mini. Ärligt talat förstår jag inte varifrån min kropp hämtar kraft att orka utan all sömn. Den går nog på auto-pilot just nu.

Det kommer att komma en tid då vi inte ens kommer ihåg att vi hade den här perioden. När vi svarar på frågan ”hur sover hon på nätterna?” med ett ”äh, hon sover hur bra som helst, hela nätterna igenom.” Visst är det så? Jomenvisst.

Men. Fram tills att den dagen kommer drömmer jag om att sova. Sova, sova, sova. Varför uppskattade jag inte fenomenet sova när jag hade chansen? Sova borde få en egen dag och firas som den storhet det är. Minsann.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Lena

     /  2 februari, 2012

    Jag vet exakt vad du menar!! Vi har haft en ganska lång period nu med lite knackig sömn, sen han var 10 mån ungefär. Ena veckan sover han bra, då glömmer man nästan bort hur det är. Sen är det en dålig vecka, då blir jag precis som du, svårt att somna…

    Jag brukade trösta mig med att det bara är första året det är såhär oregelbundet. Numera tänker jag att det bara är första två åren istället 😉 Har du läst boken ”Somna utan gråt”?

    Svara
    • Hahaha… Man ändrar sina referenspunkter. 🙂 T:s mamma har berättat att en av hennes söner inte sov en enda hel natt innan 3 års ålder men hon vill inte säga vem. Det kanske är T? Och så brås vår dotter på honom? Suck, i så fall. Så i vårt fall blir det – ”det är bara de tre första åren det gäller”: 😉

      Nej, den boken har jag inte läst. Den får jag leta upp på bibblan och låna! Tack för tipset!

      Svara
  2. Pyret

     /  2 februari, 2012

    Åhh vad jag lider med er! Är ju så jobbigt när de inte sover. Melker har varit hopplös. Har kanske sovit fem hela nätter i sin säng sen han föddes. Det enda som hjälper är att han får komma in till oss för då sover han bättre och vi behöver inte springa som skållade råttor …. Albin körde vi fem-minmetoden med och det funkade hur bra som helst, men Mellepelle gick inte med på någon metod inte 😉 . Hoppas ni hittar något sätt att få lite mer sammanhängande sömn på 🙂 Kram

    Svara
    • Det är sååå jobbigt att inte få de sömn man behöver. Man blir lätt tokig och jäkligt grinig av att vara så trött alltid. 🙂

      Mini sover ju fortfarande i vårt rum, bara en meter ifrån mig. Om jag tar upp henne i våra sängar måste hon amma, annars blir hon rasande. Jag gör det på morgonen så att vi ska få sova lite längre, men om jag gör det under natten blir det att jag får ligga sömnlös. Man ligger ju inte så bekvämt om man ska amma en hel natt. HON skulle garanterat gilla det, men jag skulle inte orka.

      Som sagt, somna och somna om går lätt – men att sova sammanhängande flera timmar i rad verkar inte vara hennes grej alls. Hon sov jättebra ungefär fram till 8 månaders ålder, sedan började hon vakna om nätterna.

      Jag har kört 5 minuters då hon hade en period då hon inte ville sova under dagen. Det funkade faktiskt riktigt bra, efter bara ett par dagar. Men hur får man dem att sova heeeela natten? 🙂

      Kram, kram

      Svara

Kommentera gärna!

  • *Malins paradis*

    "Paradise is where love dwells"
  • *Om mina foton*

    Alla bilder här på bloggen är tagna av mig om inget annat anges. De får inte användas utan min tillåtelse.
  • Nu är det dags! Hej då köket! Vattnet är avstängt, skåpen tomma och i kväll flyttar vi ut matbordet och börjar riva. I helgen är det jobba, jobba, jobba som gäller. 💪🏻
Hej då grönt kakel, dörrar som inte går att stänga, trasiga luckor, gammalt plastgolv! Och välkommen vårt nya fina kök! 😍 My god som jag längtar efter lådor som man faktiskt får plats med saker i. Att kunna lägga en ballongvisp i en låda utan att lådan då fastnar. Eller att slippa ställa grytor på snedden. Eller helt enkelt bara att kunna STÄNGA skåpsluckorna. 👍🏻
#hejdåköket En promenad runt byn på isbelagda gator och minusgrader. Och nu börjar isen krypa fram och lägga sitt täcke över sjön. ❄️ Jag tog en pw runt byn och runt Kyrksjön. Så fantastiskt vackert när sjön ligger spegelblank och man nästan inte ser vad som är sjö och vad som är himmel. Och från andra sidan sjön tronade kyrkan och klockstapeln så vackert. ❤️
#fiftyshadesof_nature Svåra beslut framför oss. Ska Embla gå på IES eller inte? 🤷🏼‍♀️
Efter att ha varit på Öppet hus där i dag känner jag mig mer förvirrad än innan.
Ja? Nej?
  • *Kategorier*

  • *Malins arkiv*

  • *Admin*