I mina kvarter

Jag bor i en liten idyll. Det är så otroligt vackert här omkring, med alla små gårdar och vackra vyer. Mini och jag går en runda med barnvagnen i stort sett varje dag, och det kanske kan tyckas tråkigt att alltid gå samma runda, se samma saker. Men det tycker inte jag. Det är så vackert med de öppna vyerna och det skiftande landskapet. För mig innebär alltid promenaden en chans att hämta kraft, slappna av, andas. Det är stärkande för alla sinnen.

Jag går alltid utan musik i öronen för att i stället kunna lyssna på naturens egna ljud. Fåglar, surrande insekter, vindens sus, traktorer som jobbar på åkrarna. Då och då möter vi en bil, även om trafiken här inte är särskilt intensiv. Ibland svischar en cyklist förbi, för det är en populär väg för cyklister att köra sin träningsrunda på. Motorcyklarna kommer nu under sommaren, och kanske en och annan moped.

Jag går alltid i mina sköna löparskor, som aldrig har använts till just löpning utan som promenadskor. De är världens skönaste och jag fyndade dem när jag var i USA. Det är egentligen dags att investera i nya för de börjar bli alldeles för slitna, men jag vill ogärna byta ut dem. Jag får nog leta efter samma modell, fast nyare då.

Det härligaste med min promenadväg är att kunna följa böndernas arbete. Varje dag möter jag minst en traktor och ser dem när de är ute och jobbar på åkrarna. Just den här dagen låg ensilaget kvar i raka rader ute på åkrarna, men senare på dagen kom de och plastade in det samt började hämta hem balarna. Dagen efter var åkrarna alltså kala. Det händer mycket från dag till dag och om jag inte tar en promenad någon dag, kan landskapet se helt annorlunda ut dagen därpå.

Bakom skogen ligger sjön. En sjö som jag växte upp vid eftersom min mormor och morfar hade sommarstuga vid den. Fast på andra sidan sjön från där vi bor. Och där i närheten bor även min pappa, så den här sjön har verkligen varit en stor del av mitt liv. Vår väg ner till sjön består av en grusväg med rätt stora stenar och jag tycker att det blir så himla hoppigt att gå där med barnvagnen, så tyvärr är vi nere vid sjön alldeles för sällan. Varken T och jag är några badmänniskor heller. Vi tittar hellre på sjön är befinner oss i den.

Hela vägen kantas av blommor i mängder. Det doftar ljuvligt just nu!

När vi kommer till den här vackra ladugården brukar vi gå nerför en backe och sedan vända. Visst är den vacker? Jag brukar alltid ge den extra blick bara för att den är så otroligt vacker.

I området vid ladugården finns en massa stora, gamla och ståtliga träd. Mäktiga stammar och imponerande bladverk. Om dessa träd kunde tala skulle de nog ha en hel del att berätta. Vackrast just nu är träden på fotot, med sina enorma vita blommor i massor. De är helt otroliga att se på. Blommor från topp till tå, och eftersom träden är så stora blir det en mäktig syn. Jag har ingen aning om vad de heter, men det kanske någon annan gör?

Vid de doftande träden och den gamla ladugården fortsätter vägen i en snäv sväng in i den här allén. Men däråt brukar jag inte gå då det blir lite för långt, tycker jag. Men visst är den vacker att se på? Jag brukar alltså komma bakifrån, från det håll fotot är taget. Till höger går en väg mot badplatsen, och jag brukar svänga ner där för att få lite backträning. Till vänster i fotot ligger den gamla ladugården.

Sedan vänder vi alltså och går samma väg hem igen. Förbi alla åkrar och skog innan vi kommer in i ett parti med mer bebyggelse. Utmed vägen finns flera mindre vägar och de leder ner till sjön som jag nämnde tidigare. Men den här vägen på fotot, har jag aldrig testat. Jag har kikat in där nyfiket flera gånger, men eftersom jag trott att den bara leder in i skogen har jag aldrig brytt mig om att testa den. Men nyligen träffade jag några grannar på min promenad som berättade att den leder till en mindre sjö, om det nu kan kallas sjö. Jag måste alltså ta tag i det här med att utforska vidare i min omgivning. Tänk att vi har bott här i tre år nu och fortfarande har en massa outforskade vägar och områden!

Ja, och sedan är vi alltså hemma igen!

Och väl hemma lockar hästarna. Mini vill alltid säga hej till dem och klappa dem på nosen. Det är viktigt. Sedan är hon nöjd, bara hon får hälsa på dem varje dag.

Förutom åker och skog finns här förstås fler hus och gårdar förutom vår. Om jag räknat rätt är det 14 hus/gårdar inklusive vår. Men det är bara vi och en gård till som har djur, om man inte räknar katter och hundar då. Men det är bara vi som har hästar, i övrigt finns här en massa kossor. Och älgar. Och grävlingar. Och rådjur. Ja, det finns nog fler djur än människor här i krokarna.

Där har ni en liten glimt av våra vackra omgivning. Visst är det fint här?!

 

 

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Helt otroligt vacker vardag du har omkring dig 🙂
    Trädet med blommor, kan det vara kastanj?

    Svara
    • Men åh tack! Kastanj måste det ju vara! Jag googlade det nu och javisst måste det vara så. 🙂

      Svara

Kommentera gärna!

  • *Malins paradis*

    "Paradise is where love dwells"
  • *Om mina foton*

    Alla bilder här på bloggen är tagna av mig om inget annat anges. De får inte användas utan min tillåtelse.
  • Skolstart! 😊👍🏻 Så är en härlig helg i huvudstaden över. En helg med kära NY-vänner och nya bekantskaper, Midnattsloppet med fotostopp, Danny Saucedo (❤️), kändisspaning, shopping, balkonghäng med bubbel, drinkar och mat på Thaibåten med tillhörande sandstrand. Och så en massa skratt och tjejprat. En helg för både själ och hjärta. Och det där med avsked är aldrig roligt, men vi ses snart igen kära @vera_levererar @camhak67 @elinaaal ❤️
#midnattsloppet #friendship En timme till start! 👍🏻 Kändisspaning. Sådant man sysslar med i Stockholm. 😄
  • *Kategorier*

  • *Malins arkiv*

  • *Admin*