Vår lilla härmapa

Man får passa sig noga vad man säger eller vad man gör. Mini beskådar, tar in – och härmar. Är vi ute i trädgården och hon hör fåglar härmar hon deras läten. Hör hon någon skratta svarar hon direkt med att skratta högt, och oftast då ett jättekonstigt fejkat skratt som alltid får T och mig att börja skratta – vilket gör att hon skrattar ännu mer, och så är vi fast i en cirkel.

En favoritgrej hon gör är att ta telefonen, eller fjärrkontrollen, spänna fast den mellan öra och axel och sedan gå runt och ”prata” och asgarva. Ungefär som om hon är inne i ett jättefängslande samtal med någon. ”Bla, bla, bla, ha ha ha, bla, bla, bla, ha ha ha” låter hon. Undrar vem hon härmar då? Hmm. Det kan ju inte vara jag som brukar låta så i telefon?!

Och så har hon lärt sig att öppna dörrar. Javisst. Det märkte jag när jag snabbt skulle springa ut och hämta en sak i vedboden. Det tog inte många sekunder för mig att ta mig dit, men väl där hörde jag ett konstigt ljud och när jag tittade mot huset såg jag Mini stå där halvvägs nedför trappan och prata förtjust med Nasse. Gissa om jag nästan fick hjärtattack… Så nu är det alltså lås som gäller hela tiden på ytterdörren, annars är hon där och rycker och går ut. Att ta sig nedför trappan går lätt som en plätt.

När det gäller riktiga ord har det bara kommit ett nytt efter mamma, pappa, titta, där. Av någon anledning är det just ordet ”gurka”. Inte för att hon får gurka så särskilt ofta, men tydligen är det något hon gillar. Gu-ka, säger hon titt som tätt, och det kan lika gärna vara riktat mot en banan. Det är inte så noga. Det funkar till lite vad som helst.

Men visst är det häftigt. Det är inte svårt att känna igen oss själva i hennes handlingar. Hon ser vad vi gör och vill göra likadant. Och det är ju så man lär sig.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Haha, visst är det underbart att se vad de plockar upp och härmar! E brukar också gå omkring med telefon, eller fjärrkontroll och antingen prata i den eller rikta den mot stereon eller teven. 🙂 öppna dörrar gör vår buse också! Går så fort och sen är han ute på trappen. Som han nu också nästan klarar att ta sig nerför.
    Det är härligt att de utvecklas men ibland känns det som att det går lite för fort, och så ställer det nya krav på uppmärksamhet från oss föräldrar. Vi är inte lika snabba att anpassa oss. 😉

    Svara
    • Nope, man hinner knappt med i utvecklingen. Ena stunden ligger de bara på golvet och sprattlar – andra stunden öppnar de dörrar och går iväg. 🙂

      Svara

Kommentera gärna!

  • *Malins paradis*

    "Paradise is where love dwells"
  • *Om mina foton*

    Alla bilder här på bloggen är tagna av mig om inget annat anges. De får inte användas utan min tillåtelse.
  • Nu är det dags! Hej då köket! Vattnet är avstängt, skåpen tomma och i kväll flyttar vi ut matbordet och börjar riva. I helgen är det jobba, jobba, jobba som gäller. 💪🏻
Hej då grönt kakel, dörrar som inte går att stänga, trasiga luckor, gammalt plastgolv! Och välkommen vårt nya fina kök! 😍 My god som jag längtar efter lådor som man faktiskt får plats med saker i. Att kunna lägga en ballongvisp i en låda utan att lådan då fastnar. Eller att slippa ställa grytor på snedden. Eller helt enkelt bara att kunna STÄNGA skåpsluckorna. 👍🏻
#hejdåköket En promenad runt byn på isbelagda gator och minusgrader. Och nu börjar isen krypa fram och lägga sitt täcke över sjön. ❄️ Jag tog en pw runt byn och runt Kyrksjön. Så fantastiskt vackert när sjön ligger spegelblank och man nästan inte ser vad som är sjö och vad som är himmel. Och från andra sidan sjön tronade kyrkan och klockstapeln så vackert. ❤️
#fiftyshadesof_nature Svåra beslut framför oss. Ska Embla gå på IES eller inte? 🤷🏼‍♀️
Efter att ha varit på Öppet hus där i dag känner jag mig mer förvirrad än innan.
Ja? Nej?
  • *Kategorier*

  • *Malins arkiv*

  • *Admin*